Pro és Kontra

 Meglehetősen gyakori a neten, hogy ha valaki felhozza a biciklit, mint közlekedési alternatívát, rögtön jön a válasz mindenféle egyéni szempontokkal, hogy miért is nem jöhet szóba. Pedig az egész nem erről szól. Nem kötelező. Csak lehet. Egy lehetőség. Nézzük az én példámat.

 A körülményekről jó tudni, hogy az otthon az a XIII. kerület egy külső része, a meló meg az m1-es mellett Budaörs keleti végében, a parkolás ott nem gond. Az út 21 km. Ja és nem kell, hogy öltönyben feszítsek, de azért úgy sem jelenhetek meg, ahogy fesztiválon szoktam.

 Az alternatívák tehát munkábajárásra időrendben (zárójelben a várható idő, amíg beérek - a szélső értékekre mindre volt már példa):

  • autóval (25-70 perc, általában 40 perc)
  • bringával (48-60 perc, általában 52 perc)
  • bringával+bkv-val (50-70 perc, általában 55 perc)
  • bkv-val (60-75 perc, általában 70 perc)

 Ami máris látszik, hogy autóval van a legnagyobb szórás, pedig elvileg az a leggyorsabb, míg bringával biztosra mehetek, egészen zord időjárás kell, hogy 55 percnél hosszabb legyen az út. De akkor nézzük a lényeget, melyik miért jó, és miért nem:

 Autóval:
+ szinte mindig ez a leggyorsabb (mivel a belvárosban összeszedett lemaradást be lehet hozni az autópályán és a kivezető szakaszán, ami az út fele távolságban)
- teljesen kiszámíthatatlan időben (ha rosszabb idő van, jön egy baleset, vagy útlezárás, pillanatok alatt oda az időbeli előny)
- a legstresszesebb az összes közül
+ megvéd az időjárás szélsőségeitől (úgy mint hó, eső, szél, kemény mínuszok)
- nyári melegben hiába a klíma, nem úszom meg, hogy legalább a hátam be ne izzadjon az ülésbe
+ hazafelé a budaörsi bevásárlóközpontokba így a legegyszerűbb eljutni (és akár egész sok mindent haza tudok vinni, ha bevásárolok)
- ha valamit nem lehet elintézni a bevásárlóközpontokban ott kint, akkor valószínűleg "inkább majd máskor" lesz a válasz magamnak (parkolási gondok, belvárosi dugók...)
- nagyon oda kell figyelnem magamra, hogy ne hízzak el
- a klímától megbetegszem
- a lelkiismeretem könnyen furdal miatta - "vajon tényleg elég nyomós okom volt, hogy ma szennyezzek, vagy csak a lustaság?"
- ha autóval jársz dolgozni, a munkáltatód csak a költségeid egy részét téríti (hacsak nem vagy manager, céges kocsival)
- alapvetően önző közlekedési forma, ami egy ekkora városban, ekkora közösségben nem feltétlenül elhanyagolható szempont

 Bringával:
+ abszolút kiszámítható (szinte mindig ugyanannyi idő alatt érek be, vagy gyorsabban)
+ edzésben tart (jók azok a budaörsi emelkedők is valamire), és frissebb is vagyok (fele annyi kávét iszom pl.)
+ habár ugyanannyi állattal találkozom az utakon, mint kocsival, fele annyira sem idegesítenek (ha meg mégis, a legjobb stresszoldó maga a bringázás)
- át kell öltözni miatta (a 21 kilométer a budaörsi emelkedőkkel nem tehető meg irodai ruhában)
- ugyan a legtöbb jellemző időjárási helyzetre fel lehet készülni, nagyon hidegben (5 fok alatt) nehéz jól felöltözni (más kell Peste és megint más a budaörsi emelkedőkre, mert addigra bemelegszem)
- nem lehet zenét vagy rádiót hallgatni közben (vagyis lehet, csak nem szerencsés)
+ alig-alig vagyok beteg (hála az edzettségnek, és hogy kevesebb vírusos emberrel találkozom)
+ jó érzés, hogy nem járulok hozzá a szmoghoz, klímaváltozáshoz
+ igaz, hogy nem jár rá költségtérítés, de legalább olcsó

 Bkv-val:
+ szinte teljesen passzív utazási forma, az egyetlen amelyiken lehet olvasni
- ezzel a leghosszabb beérni, 3-szor is át kell szállni
- habár esetemben jók az átszállási kapcsolatok (sűrű járatok: 1-es vagy 14-es villamos, 3-as metró 7E busz), így is nagy a kiszolgáltatottság, főleg az utolsó busznál (272), ami csak negyedóránként jár
- kapom a vírust, ha akarom, ha nem
+ szmog és klímaváltozás szempontjából alapvetően pozitív
+ mivel a munkáltatóm a bérlet teljes árát kifizeti, nemcsak a munkábajárást téríti meg, de az egész havi egyéb közlekedéseim is (már ha bkv-val utazom)

 Bringával+Bkv-val:
+ egyesíti a két eszköz előnyeit
+ nincs átszállás (illetve egy van a bringáról buszra)
+ mivel kiszámítható a bringával eljutnom a Kosztolányira, pontosan tervezhető az utam, szinte csak rajtam múlik a dolog (a 272-es pontosan szokott indulni)
+ a 8 kilométeres bringás etap simán letudható komolyabb izzadság nélkül
+ kevésbé zavaró a nagyon hideg, vagy esős időjárás a rövidebb bringás rész és a budaörsi emelkedők hiánya miatt
- habár a csak bkv-s megoldásnál gyorsabb, autóval általában előbb beérek (leszámítva annak időbeli kilengéseit)
- nem lehet edzésnek betudni, de azért ez is felfrissít
- ez sem mentes teljes egészében a vírusoktól, bár a 272-es legalább nem zsúfolt
+ szmog és klímaváltozás szempontjából még jobb, mint a "csak bkv" opció

 Ez itt nyilván mind szubjektív, ha a körülményeken csak egy kicsit is változtatunk, egész más eredményt kapunk. Így a végkövetkeztetés levonását az olvasóra bízom...