Szisztematikus rombolás

 Mikor tegnap este először elolvastam a nyilvánosságra került anyagot a bkv idei szétveréséről, először is nem kaptam levegőt. Nem, ezúttal nem az asztmám erősködött, hogy megfojtson, hanem a tehetetlen düh, amit éreztem.

 Nehéz ilyen helyzetben higgadtnak maradni, és nem elküldeni minden felelőst a kur... izé, ahova való. Mind1, hagyjuk. Egyszerűen felfoghatalan, hogyan süllyedhet politikus (ember!!) ilyen mélyre. Persze, sokat edződhettünk már az elmúlt 20 évben, no meg persze azelőtt is, de arra legalább rásüthető volt a diktatúra bélyege. De ez?

 Nem kell mélyre ásni a vonatkozó írásokban, hogy észrevegyük: tőlünk nyugatabbra, azokban a bizonyos történelmileg szerencsésebb országokban rég felismerték: egy nagyváros működésképtelen, ha minden teret átengedünk az egyéni, motorizált (gyk: autós) közlekedésnek. Ott elkezték visszaépíteni az elsorvasztott, felszámolt villamosvonalakat, sűrítik a buszjáratokat, hosszú, átmérős járatokat alakítanak ki, hogy minnél kevesebb átszállás legyen szükséges egy-egy út megtételéhez.

 És mi van ehhez képest nálunk?? Szétbasszák az egészet. 10% járatritkításról beszélnek, de ha a kivitelezést nézem, a hatás hatványozott lehet. 2-3-szoros átszállások olyan vonalakon, ahol eddig átszállás nélkül utazhattunk, s mindezt pofátlanul hazuk módon úgy tálalják, mintha épp ellenkező hatást érne el. Kevesebb átszállásról beszélnek, meg jobb szolgáltatásról. Képesek arra hivatkozni, hogy csökkent Budapest lakossága, és ezért kell a rombolás! Ja és hol a legnagyobb a pusztítás? Naná, hogy az agglomerációs járatoknál, ahonnan a kiköltözött lakosok visszajárnak naponta dolgozni ebbe a kurva városba! Sokan már most is kocsival, iszonyat dugókban araszolva minden reggel befelé az autópályákon.

 Jó, tegyük föl, nem hiszünk a nyugati példáknak, ahol pár évtizede eljátszották ugyanezt, és pontosan ismert a dolog kimetele. De hát van már hazai példa is! Egy éve, Miskolcon ugyanilyen tipusú szétbarmolás ment végbe. Az eredmény? Pénzügyileg nem jöttek be a megtakarításokról szóló tervek, a korábbi 1-1,5%-os évi rendszeres utasvesztés 9(!)%-os lett, és most már a miskolciak is tudják, mi az a forgalmi dugó. Na ugyanezt teszik most a bkv-val.

 Ja és mennyi pénzről beszélünk? 6 milliárd forint. Kurva sok. Nyilvánvaló. De közben a 4-es metróra a 100-szorosát költik!! (ne legyenek illúzióink, nem fog megállni az a költségvetés a mostani 500 milliárdos összegnél)

 Ez megy most város- meg közlekedésfejlesztés címén. Járatritkítás, ami nyilvánvalóan nem fogja behozni a kívánt megtakarítást, hiszen az elpártoló és bliccelő (ugyan ki vesz 3x annyi jegyet ugyanarra az útra??) utasok miatt hatalmas bevételkiesést is okoz. Többszáz milliárdos metróépítés, ami semmilyen jelenelgi probléma orvoslására nem alkalmas. És ezek a politikusok vígan ülhetnek a helyükön. Esély nincs rá, hogy megbukjanak (ne legyen igazam!). Pedig ezért az se lenne túlzás, ha egy életre eltiltanánk őket mindentől, ami közlekedés(fejlesztés).

 És hogy miért nem lesz már megint semmi? A bulvár felkapja, hőzöngés, lecsengés, jöhet újra Győzike a címlapra. A VEKE kiad egy közleményt szokás szerint, hogy ez rombolás, utasellenes lépés, de ők nem elég tökösek, hogy megszervezzenek egy tömegdemonstrációt. A sajtó azon része, akik eddig is szakmailag foglalkoztak a témával, továbbra is megírják majd a negatív hatásokat, és ugyanúgy nem lesz hatása, mint eddig.

 Ja egyvalami biztos történik majd: újabb ritkítás 1-2 éven belül, amikorra beérik eme döntés minden utasritkító hatása. Kezdődhet a leépítési spirál! És akkor már nem a tehetelen düh miatt akad el a lélegzetünk...

 Budapesti asztmások, szevasztok! Remélem gázmaszkot már mindenki vett!