Ez a hajó már elment...

Egy részlet az index.hu mai, Kákossy Csaba miniszterrel készült interjújából:

"A Közopra visszatérve: amit mi közlekedésfejlesztésre kérünk pénzt, annak jók a belső arányai? Gondolunk egyrészt a közút-kötött pálya arányra, másrészt arra, hogy a négyes metró sokat elvisz Budapest más fejlesztéseitől, és más városoktól is.

Nem jók, vagyis lehetnének jobbak az arányok, lehetne több kötöttpályás és kevesebb útfejlesztés. Ugyanakkor azt látni kell, hogy a kötöttpályás projektek sokkal kevésbé voltak előkészítve, mint az útfejlesztések.

Tehát a MÁV, miközben állandóan nagyobb támogatásért sír, nem készítette elő megfelelően az EU-s fejlesztési projekteket?

Így van. Ami pedig a metrót illeti: kétségtelen, hogy az elővárosi vasúti fejlesztéseket szorítja ki az operatív programból. A metró elsősorban a városban élőket szolgálja, az elővárosi vasút viszont a bejáró autósok egy részét terelné át a vasútra. Budapestnek erre is szüksége van. Ezért fontos lenne látni, hogy a metró mekkora összeggel szerepel a brüsszeli döntés alapján a Közopban, hogy tudjuk, a következő időszakban elővárosi vasútfejlesztéseket hol és milyen mértékben tudunk elindítani.

De akkor ez a hajó már elment, vagy tudunk még ezeken az arányokon változtatni?

Nem. Ezen nem tudunk változtatni, ezt kell megcsinálni."

 Adott tehát egy (alsóhangon is) 500 milliárdba kerülő beruházás, ami a közlekedési miniszter szerint is elsősorban a budapestieknek jó. És emiatt nem lehet elővárosi vasutat fejleszteni. Nekem ezzel csak annyi a bajom, hogy ez a metró így, ebben a formában senkinek sem jó. (ha leszámítom azokat, akik zsebpénzt kapnak az építkezés során) A belváros közösségi közlekedése, ahol ez majd áthalad, ma is egész kielégítő. Aki ma kocsiba száll ezen a területen belül, mert rangon alulinak érezné, hogy bkv-ra szálljon, az erre a csodametróra se fog felszállni. Aki végigvárta az autópályák bevezető szakaszain a dugót, mert otthonról nem hozza be a belvárosba semmiféle elővárosi vasút, az már nem fog átszállni. Egyrészt nincs hova letennie a kocsit, másrészt egyáltalán nem racionális döntés onnantól, hogy kivárta a sorát a város határában. Márpedig ez napi 3-400ezer autó! (és - ha van egy kis időnk - érdemes elképzelni azt a P+R parkoló területet, ahova elférne ennek az autóáradatnak akár csak a fele is...)

 Budapest tehermentesítése elképzelhetetlen anélkül, hogy ezeknek az elővárosokban élő népeknek korszerű elővárosi vasutat építene kedvenc politikai elitünk. És most ott tartunk, hogy erre nem lesz forrás az áhított metró miatt. Egy olyan metró miatt, ami közlekedési szempontból több évtizede elavult, de a világ legdrágábbja lesz, mert ahova csak fér, állomást építenek rá. És most idézném újra a közlekedési miniszter szavait:

Nem. Ezen nem tudunk változtatni, ezt kell megcsinálni.

Naccerű.