Szmogriadó, ahogy csak mi tudjuk

Szmogriadó van. Végre!

 Az már más kérdés, hogy hatástalanul. A város tele van páros rendszámú, illetve sárga matricás (tehát elavult, nagyon környezetszennyező) autókkal. Vasárnap van,  a szennyezés mégsem csökken.

 Miért is csökkenne? Hiszen ez is csak egy tipikus magyar sztori. Szmogriadó-rendelet van, büntetni azonban jogszabály hiányában nem lehet. Gyönyörű! De elég elolvasni egy-két vonatkozó blogot, fórumot, hogy kiderüljön hogy is áll hozzá a magyar autósok egy jelentős része az új helyzethez. Hát persze, hogy a siránkozás megy, meg a hőbörgés, hogy mégis hogy képzelik.

 Hogy hogy? Hát úgy, hogy konkrétan mérgező a levegő. Persze nem mérgesgázok sűrűsitik, hanem egy titokzazos, talán nem is létező, hiszen láthatatlan ellenség, a PM10, vagyis a szálló por. És mint annyi más láthatatlan dolog, ez sem olyan fontos. Biztos csak legenda. Vagy nem tudom mit gondolhatnak a hőbörgők.

 Légköri aeroszolok (szálló por, PM10): A levegőben, mint közegben diszpergált állapotban előforduló, folyékony vagy szilárd halmazállapotú részecskék. Az aeroszol részecskék élettartama néhány perctől akár több hónapos időtartamig terjedhet a részecskék méretétől és tömegétől függően. Méretük 0,001 és 100 mikrométer közé esik. Az egészségre gyakorolt hatásuk függ a méretüktől, ugyanis a nagyobb méretű szemcsék megakadnak az orrunkban, míg az egészen kicsik lejutnak a tüdő mélyére.

  Tartalmazhatnak kormot, szerves anyagokat, nehézfémeket, azbesztet. Nagy részük rákkeltő. Egységes egészségügyi határérték megállapítása igen bonyolult, mert sok aeroszol képző anyag már egészen kis mennyiségben is nagyon káros lehet. Az azbeszt belégzés útján kerül az emberi szervezetbe és rákot vagy azbesztózist okozhat. A közúti forgalom is felelős a levegőben megtalálható azbesztszennyezésért (a fék- és kuplungtárcsák kopása következtében). Hazánkban országos programok szolgálnak az azbesztmentesítésre. Ennek hatására az azbeszt mennyisége jelentősen csökkent a levegőben, azonban a molibdén mennyisége nőtt.

  A légköri aeroszolok képződésében nagy szerepe van a gépjárműforgalomnak. A dízel üzemű járműveknek számottevő az aeroszol kibocsátása, de a kerekek is felverik a port, amit a levegőben aeroszolnak nevezünk. A városi aeroszolok összetétele nehezen meghatározható, a részecskékre rátapadnak egyéb szennyezők pl.: PAH-ok, nehézfémek. Az Egészségügyi Világszervezet nem ad meg határértéket a közlekedésből (elsősorban a dízelüzemű járművekből) származó részecskék koncentrációjára, mivel álláspontja szerint nem létezik olyan alacsony koncentráció, amely biztosan nem károsítja az egészséget.

forrás: időkép.hu

 De tényleg! Körülményes lesz megoldani, hogy holnap bemenj dolgzoni? Igen az. Ez elég nyilvánvaló. Főleg annak a rétegnek, aki arra sem veszi a fáradságot, hogy átgondoljon olyan egyszerű összefüggést, mint hogy ha kocsival megy, dugóba kerül. Nap mint nap vánszorognak emberek a nagykörúti dugóban, miközben a Combino ott robog el mellettük. Persze tudom, szobafestők ülnek a kocsikban, nem vihetik a létrát a villamoson. Tudom. Mint ahogy sok más hosonló álszent indokot is. De nem érdekel. Nem hiszem el, hogy az a rengeteg ember mind rá van utalva az autójára. Persze ilyenkor előkerülnek azok a szerencsétlenek,  akiknek 3-4-szeres idő bkv-val az utuk, meg fúj, tele van csövessel. Háppersze. Tudom.

 Juteszembe! Kedves szerencsétlen, páratlan rendszámú autós! A telekocsiról hallottál már? Nem? Leírom. Kezd azzal, hogy kikérdezed a kollégáid. Biztos lesz, akinek páros rendszámú a kocsija. Na ő holnap érted megy, és még beszélgethettek is útközben. Aztán cseréltek. Ezt egyébként szmogriadó után is lehet alkalmazni. Bevált módszer. Igaz nálunk civilizáltabb országokban dívik igazán. A művelt angol például "carpooling"-nak hívja.

 Egyébként nekem pl. páros a rendszámom. Tehát én holnap vígan autózhatnék. (igazából bárki vígan autózhat, hisz nincs bünti...) De nem fogok. Felülök szépen a villamosra, metróra, buszra, majd még egy buszra, és úgy megyek dolgozni. Igen jól számoltad. hármszor szállok át. És az is igaz, hogy hála az iránynak (városból kifelé) dugóba sem kerülnék autóval, tehát 40 perc alatt is bent lehetnék - bár holnaptól valószínűleg nagyobb lesz a forgalom, mint az év első hetében, szóval legyen inkább 50 perc -, mégis a koszos, büdös, csöves bkv-val megyek 1 óra 10 perc alatt. (fázni nem fogok, van kabátom, és nem félek használni)

Mert van, ami fontosabb a kényelemnél.